2023

“Dragspelande”

Heltid eller deltid? Expert eller resurs? Gig? Finns många typer av sätt att konsulta.

Redan som anställd konsult 2013-2018 föredrog jag en blandning av kunder, och olika typer av upplägg. En fast dag/tid för några kunder och en hel del tid att “dragspela” med för att kunna få in lite kortare uppdrag eller uppdrag där det spretade en del.

Mer expertroll än en resurs. För att uppnå det är deltid ett måste för uppdragen.

Som egen konsult hoppas jag uppnå lite samma typ av blandning. Det blir bra dragspel av det och brukar passa många kunder då jag kan vara ganska flexibel och kostar inte en heltid. Passar även mig bra i mitt privatliv för jag kan vara flexibel även där.

Ställer dock krav på förmåga att planera och att hålla reda på sina timmar (tack Google calendar och Jira worklog).

Det ger mig även mer insikter i olika organisationer och ställer högre krav på min kompetens och leveransförmåga vilket jag gillar.

För mig hör detta ihop med att inte ha alla ägg i en korg. Att ha flera uppdrag parallellt gör att om ett oväntat tar slut finns de andra kvar.

En win-win-win på något sätt!

2023 året då allt började

För ett år sedan, december 2022, hade jag ingen aning om att jag skulle sitta här och skriva en liten årskrönika över mitt egna bolag.

Så lite man vet om framtiden!

24 februari checkade jag ut för gott från Klarna och hade redan då börjat nosa på hur man startar ett eget aktiebolag.

Det var mycket nytt att lära sig och inte alltid helt självklart vad man skulle välja i olika lägen. Så i början av april fanns äntligen Harelius Consulting AB!

Då hade jag redan fått nys om ett uppdrag som skulle sträcka sig över drygt tre månader under sommaren och i mitten av maj signades det och veckan efter drog jag igång.

Tillsammans med Ut&insikter ordnades ett Stick(a) ut(e)-event i maj med bra uppslutning och väldigt intressanta diskussioner som gav mersmak.

Under tidig sommar dök en annan möjlighet upp och i början av augusti signade jag mitt andra uppdrag som drog igång två veckor senare (fortfarande pågående).

När det första tog slut i mitten av september blev det nästan lite väl lugnt men jag hann knappt fundera över det förrän det dök upp ytterligare en möjlighet där vi var tre stycken som gick in i ett uppdrag tillsammans (fortfarande pågående).

Har även gjort ett kortare gästspel hos ytterligare en kund genom en kontakt på LinkedIn där de behövde få lite expertis kring Jira. Visade sig att det nog var bäst för dem att göra lite annat jobb först.

Alla uppdragen har varit främst i Jira (både datacenter och cloud). Kallas både jiraexpert, jiratekniker och jiraninja.

Har haft kontakt med flera andra kring möjliga uppdrag och insett att processen kan bli rätt långdragen när det är beslut kring budget etc som ska fattas före det kan dra igång. Säkerhetsutredningar kan även de dra ut på tiden. Precis som kontrakt (både läsa, ändra och signera).

Blivit påmind om hur olika men samtidigt lika olika företag är, vilken förmån det är att få ta del av olika organisationer, och framför allt vilka härliga människor det finns överallt! Nätverket på LinkedIn har fyllts på.

Under senhösten insåg jag oxå att jag behöver hjälp med redovisningens vissa delar och signade en redovisningskonsult. Viktigt att ta hjälp när man behöver fokusera på annat!

Ser verkligen fram emot 2024 för att får fortsätta den här resan!

Redovisningskonsult signad

Det är bra att lära sig nya saker men det är även bra att känna sina begränsningar. Under hösten när det blev fler uppdrag och tiden lite tajtare insåg jag behovet av en expert kring bokföring och fick tips om en annan frilansare fast redovisningskonsult.

I veckan hade vi första mötet där jag ställt lite frågor i förväg och vi sen kunde gå igenom alla svar.Hen förklarade mycket bra för att jag skulle kunna förstå och nu har jag lite saker att ta tag i.

Jag är ännu inte redo att lämna bort allt utan vill ha lite stöttning. Årsbokslutet kommer jag lämna till hen.

Är spännande att fundera över hur 2024 kommer bli för företaget. För ett år sen hade jag ingen aning om att det skulle finnas så möjligheterna är stora!

Första eventet som egen

I mitten av november dök Atlassian upp här i Stockholm på ett event som ordnades tillsammans med ACE Stockholm.

Insåg att det var första eventet jag gick på som egen. Då jag styr min egen tid helt själv. Det var helt och hållet ett beslut från min sida att gå dit och tappa den inkomst jag annars skulle ha dragit in.

Ovant!

Det blev en mycket bra eftermiddag med både mingel, information och inspiration.

Snackade med både gamla kollegor och kunder (sen tiden som anställd konsult).

  • Tempo presenterade hur de använde sina produkter för att hantera ITSM – intressanta lösningar som kändes rätt tekniska.
  • Eficode visade hur man kan bygga upp onboarding av anställda med hjälp av olika typer av Jira projekt och Assets. Gav en del insikter och idéer om hur vi borde kunna göra på ett av mina uppdrag.
  • Vi fick en dragning kring vikten av att backa upp sitt system även när man befinner sig i cloudversionen.
  • Rixter visade iHub Wizards och vilken nytta man kan ha av det. Skönt när saker förenklas och automatiseras!

Kommer helt klart att prioritera såna här event i framtiden då det gav energi!

Händer saker på uppdragsfronten

Senaste veckorna har det hänt en del. Jag har fått förlängt året ut på uppdraget som startade i augusti.

Det har även dykt upp ett mindre uppdrag via en bekant på LinkedIn som behöver jira-expertis på sitt uppdrag. Blir minst en workshop i oktober.

Veckan som gick både signade och började jag och två tidigare kollegor ett gemensamt uppdrag där vi ska implementera ett antal processer i kundens cloud-Jira. Verkar finnas en del att styra upp och chanser att bidra med värde på riktigt. Sånt gillar jag!

Med dessa tre uppdrag parallellt är det tämligen fullt i kalendern eftersom livet pågår vid sidan av, och jag går kursen Bärkraftigt byggande och boende på deltid och distans – kanske kan den få lite plats här i framtiden. Vi får se vad framtiden bär med sig.

Att lära sig nya saker

Som expert är jag van vid att kunna saker bra. Vara den som guidar och förklarar.

Som egenföretagare behöver jag helt plötsligt syssla med saker jag aldrig tidigare testat. Bokföring är en sån sak.

Där har jag haft lite olika sätt att lära mig.

  • Varit på webinarer ordnade av Skatteverket
  • Läst olika bloggar
  • Läst en hel del artiklar på verksamt.se
  • Bokio som jag använder har även en facebookgrupp där folk ställer frågor.

Försöker vara nyfiken men oxå förlåtande mot mig själv för att jag kommer att göra misstag (har redan gjort flera) och lära mig av dem. En lärandeprocess tar tid helt enkelt.

Som nybörjare är man aldrig expert.

Gillar Dunning-Kruger-effekten och även inlärningstrappan och har ritat ihop dem lite i en bild här.

Jag har tagit mig till medvetet inkompetent och lite förtvivlan över att jag fattar så lite. Kanske att jag i vissa fall nosar på medvetet kompetent och vissas insikter.

Nytt uppdrag på gång

Via kontaktnätet har jag hittat fler spännande saker så 14 augusti startar nästa uppdrag och även detta blir som Jira-admin. Den här gången går jag direkt utan mellanhänder så jag har fått läsa kontrakt noga.

Uppdraget den här gången är på 60% och till att börja med 3 månader men med möjlighet till förlängning.

Under 3 veckor kommer jag således ha två parallella uppdrag eftersom det första uppdraget slutar första veckan i september.

Samarbeta bättre på distans

Jag har under flera år följt Collaboration Superpowers och köpte Lisetts bok Work together from anywhere redan 2019. Under pandemin använde jag flera av guiderna där och fick mycket inspiration av nyhetsbrev och hemsida där nästan allt material finns tillgängligt gratis.

I februari valde jag att gå med i communityn kring CS för att kunna ta del av mer material och även kunna hålla deras workshops.

Nu kan jag alltså hålla de mycket interaktiva workshops som finns, så om man är intresserad av en är det bara att höra av sig. Ibland är det enklare att ta till sig material när man fått testa på det själv i en workshop driven av någon annan.

  • Hybrid Team Collaboration
  • Connected Hybrid Leader
  • Work Together Anywhere Workshop

Tjänster som behövs

Att starta ett bolag kräver en del research och en del olika tjänster. Några är bastjänster som verkligen är ett måste och andra lite mer lyx. Vissa tjänster räcker gratisvarianten (just nu finns ingen känslig data i såna system).

Vi har haft approachen att köpa när behovet finns, inte i förväg.

  • Bokio för bokföringen valdes rätt tidigt eftersom de har en tjänst som innehåller bankkonto för de initiala 25 000 kr som ska sättas in före man kan ansöka till Bolagsverket. Hittills väldigt nöjda!
  • Försäkring från Trygg Hansa blev aktuellt när första uppdraget signades.
  • Miro för att ha en digital whiteboard-lösning. Finns andra men den här kan jag sen tidigare och behöver nu till en workshop i veckan som kommer.
  • Zoom för att kunna ha digitala workshops med breakout rooms. Egentligen har jag mest erfarenhet av Google Meet men den lösningen var klurigare att dra igång och det är alltid spännande med verktyg. Även detta behövs för veckans workshop.

Vi får se vad som kan bli nästa tjänst.

Stick(a) ut(e)

I samarbete med Annika på Ut&Insikter körde jag ett event i slutet av maj som vi kallade Stick(a) ut(e). Planen var att sticka vid en lägereld och snacka om hållbarhet.

Vädret höll dock inte med om en lägereld så vi hoppade över det pga risken för skogsbrand.

Vi fick en väldigt fin eftermiddag med både stickning och prat om hållbarhet. Vi använde metoden Lean Coffee för att ta fram ämnen och bestämma i vilken ordning vi skulle prata om dem. Tiden gick på tok för snabbt på alla sätt så min känsla var att det här behöver vi göra fler gånger!

Tar med mig många tankar kring hållbarhet. Hur det finns hållbarhet på så många nivåer, och att vi alla kan göra något men att det ofta behövs någon slags reflektion.