Sommar som egen

Hur ska man tänka kring sommaren när man kör eget?

Förra sommaren körde jag deltid hela sommaren, men då hade jag varit ledig 3 månader under våren (och hade delvis kvar lön).

Nu är det andra bullar!

Jag insåg när John skulle ansöka om semester i början av mars att jag kanske borde fundera över upplägget. Sen har tiden sprungit iväg.

Uppskattade att jag för sportlovet bara kunde meddela mina kunder att jag inte var tillgänglig under 3 dagar, med kort varsel. Ingen som skulle godkänna. Bara att bestämma, och informera kunderna.

Det blir ju inkomsttapp såklart men värt det.

Sommaren är dock lång. Kanske är det även stiltje på uppdragsfronten?

Vilka saker kan jag då lägga tid på som kan generera någon typ av värde under hösten?

  • Certifiering (Atlassian, Management 3.0 etc)
  • Bygga utbildningsmaterial
  • Lära mig mer om Trello, Atlassian Discovery, Atlas etc.
  • Kanske spana in konkurrenter som Monday, Asana, Notion etc

Jag bör iaf stämma av med mina pågående uppdrag hur de ser kring på sommaren och mitt uppdrag.

Ett uppdrag på väg ut och några in

Uppdraget jag klev på i slutet av september tar slut inom kort. När jag fick veta det fladdrade det till lite av oro i magen. Har haft två ganska stora bra uppdrag parallellt och det har gjort mig rätt bekväm.

Samtidigt har jag flera mindre uppdrag signade eller ganska nära att signas.

Men det fick mig att inse hur sårbar jag är som egen. Nu gjorde jag ett bra resultat och det finns besparingar om uppdragen sinar. Inte hur länge som helst men förhoppningsvis tillräckligt.

Det fick mig att känna ännu mer att det här med att dragspelande är rätt metod och ger en balans som gör att jag kan släppa oron.

Jag har kvar uppdraget som jag inledde i augusti och det verkar rulla på in i hösten. Sen får vi se!

Utöver det har jag signat ett litet uppdrag som ger några timmar här och där. Ett till sånt är på ingång. Spännande med dessa då jag inte riktigt vet omfattning, eller innehåll! Otroligt lärorikt brukar det bli.

Det bubblar lite andra saker oxå, både där jag är drivande men även där jag hakar på andra.

Bokslut avklarat

Det var ett mycket bra beslut att signa en redovisningskonsult. Han hjälpte mig med alla moment som behöver genomföras. Han kom med en del tips om hur jag kunde tänka med pengarna som nu finns i bolaget. Jag vill ju tänka långsiktigt.

Eftersom jag hade möjligheten att knappt ta ut någon lön under året så ser siffrorna extremt bra ut. Omsättningen och bara lite högre än vinsten. Så kommer det inte att se ut det här året!

Känns skönt att ha kunnat lägga en grund för ett hållbart företagande.

Nu ska jag hitta var min pledge 1% ska ta vägen!

“Dragspelande” med fler inblandade

Dragspelande för egen del har jag skrivit om. Den metoden går även att ta till när det gäller att flera konsulter delar på “ett uppdrag”!

Under hösten testade jag och några frilansarkollegor detta, och nu under våren hoppas jag på fler såna uppdrag utöver detta som fortgår.

En kund ville veta lite mer varför detta skulle vara bra för deras del. De ser ju en risk för att vi är flera som går på samma möte och det kostar såklart mer för dem.

Här samlade vi lite tankar kring det.

  • Mer flexibilitet och mindre sårbart när personberoendet minskar
  • Fångar fler dimensioner i workshops
  • I workshops kan en facilitera och en fångar dokumentation, direktimplementation etc
  • Snabbare implementationer när man kombinerar två “kunskaper”. 1+1= 3
  • Lättare att jobba med parallella spår
  • Ofta är en person djupare i teknisk implementation, och en mer i övergripande (tex processer, kontrakt) medans båda finns i mitten som jira-experter.
  • Mindre kognitiv last (-> mer produktiv) eftersom det är svårt för en person att fokusera från topp till botten då man kan dela upp sig och fokusera på olika saker.

“Ny” certifiering

2017 introducerade Atlassian sin certifieringsmodell och bolaget jag då jobbade på satsade stort på detta för att uppnå önskad nivå.

Jag valde att fokusera på

  • ACP-300 Atlassian Certified in Agile Development with Jira Software
  • ACP-100 Atlassian Certified Jira Administrator for Data Center

Sen dess har jag vartannan år tagit en badge för att hålla certifieringarna giltiga.

Nu pensioneras den övre (agile) och jag fick möjligheten att få ACP-MJDP Atlassian Certified in Managing Jira Projects for Data Center om jag tog en viss badge; Extended Project Administration in Jira Data Center. 

Så det gjorde jag såklart.

Känns skönt att testa av sin kunskap för det är inte helt enkla frågor utan man får tänka både en och två gånger före man svarar.

Har samlat mer info om vilka cert jag har på min CV-sida.

Balans

En av anledningarna till att vara egenkonsult för mig är att kunna få bättre balans i livet.

Genom att ha flera olika uppdrag – dragspela – ökar den möjligheten för mig. Att ha ett enda uppdrag, då brukar det vara på en bestämd tid, vilket ger ökade förväntningar.

På mitt ena uppdrag sa vi i somras att det skulle vara runt 60%. Det har varit lite olika under hösten (aldrig mer än så) och förra veckan hade vi en utvärdering jag och mina två uppdragsgivare. Jag är supernöjd med att kunna vara flexibel och de är likaså supernöjda med att jag finns tillgänglig när det behövs, och att jag bara fakturerar de timmar jag jobbar (vilket då alltid blir färre än 60%). Win-win.

Det finns såklart utmaningar kring detta.

  1. Att hålla koll på timmarna. Här har jag för vana att rapportera tid så fort den är gjord. Använder givetvis Jira för detta och en plugin – timesheet – som ger tillräckligt bra översikter/rapporter.
  2. Att jag till viss del tappar tid för att jag har fokusbyten oftare. Blockar tid i min kalender på lite olika sätt för att se till att jag har tid att jobba efter workshops etc.
  3. Att jag lätt blir helhetsblind och tar på mig för många olika uppdrag. Hände i november då jag totalt sett jobbade mer än heltid (plus kurs jag går). Så vaksamhet kring timmarna.
  4. Att jag får svårt att komma igång för jag har för många olika saker att ta tag i, och ibland kanske svårt att priortera mellan uppdragen. För mig är det viktigt att kommunicera med uppdragsgivaren så de har rätt förväntningar på mig.
  5. Att jag har flera olika kalendrar och ingen ger helhetsbilden. Detta har jag löst genom att från min jobbkalender faktiskt dubblera de möten som ligger i en kundkalender, och bjuda in mig själv i dessa så att min kalender hos den kunden visar att jag är upptagen. Det kräver lite pyssel och planering men funkar oerhört bra.

Kommer fortsätta utvärdera detta under våren för nu ser det ut som att jag lägger till ytterligare en kund i uppdragshögen.

Pledge 1%

I Atlassiansfären är pledge 1% vanligt och det var där jag fick upp ögonen för det. Nu när jag har ett eget bolag är det självklart för mig att gå med i pledge1percent.org.

Man kan välja att göra det på flera olika “nivåer”

  • Equity (företag/personligt) – känner att detta blir lite tekniskt så jag hoppar över den tills jag fattar bättre.
  • Product – har ingen produkt så inte aktuellt
  • Profit – japp!
  • Time – japp!

Nu ska jag “bara” bestämma mig för hur jag gör detta på ett smart och bra sätt.

“Dragspelande”

Heltid eller deltid? Expert eller resurs? Gig? Finns många typer av sätt att konsulta.

Redan som anställd konsult 2013-2018 föredrog jag en blandning av kunder, och olika typer av upplägg. En fast dag/tid för några kunder och en hel del tid att “dragspela” med för att kunna få in lite kortare uppdrag eller uppdrag där det spretade en del.

Mer expertroll än en resurs. För att uppnå det är deltid ett måste för uppdragen.

Som egen konsult hoppas jag uppnå lite samma typ av blandning. Det blir bra dragspel av det och brukar passa många kunder då jag kan vara ganska flexibel och kostar inte en heltid. Passar även mig bra i mitt privatliv för jag kan vara flexibel även där.

Ställer dock krav på förmåga att planera och att hålla reda på sina timmar (tack Google calendar och Jira worklog).

Det ger mig även mer insikter i olika organisationer och ställer högre krav på min kompetens och leveransförmåga vilket jag gillar.

För mig hör detta ihop med att inte ha alla ägg i en korg. Att ha flera uppdrag parallellt gör att om ett oväntat tar slut finns de andra kvar.

En win-win-win på något sätt!

2023 året då allt började

För ett år sedan, december 2022, hade jag ingen aning om att jag skulle sitta här och skriva en liten årskrönika över mitt egna bolag.

Så lite man vet om framtiden!

24 februari checkade jag ut för gott från Klarna och hade redan då börjat nosa på hur man startar ett eget aktiebolag.

Det var mycket nytt att lära sig och inte alltid helt självklart vad man skulle välja i olika lägen. Så i början av april fanns äntligen Harelius Consulting AB!

Då hade jag redan fått nys om ett uppdrag som skulle sträcka sig över drygt tre månader under sommaren och i mitten av maj signades det och veckan efter drog jag igång.

Tillsammans med Ut&insikter ordnades ett Stick(a) ut(e)-event i maj med bra uppslutning och väldigt intressanta diskussioner som gav mersmak.

Under tidig sommar dök en annan möjlighet upp och i början av augusti signade jag mitt andra uppdrag som drog igång två veckor senare (fortfarande pågående).

När det första tog slut i mitten av september blev det nästan lite väl lugnt men jag hann knappt fundera över det förrän det dök upp ytterligare en möjlighet där vi var tre stycken som gick in i ett uppdrag tillsammans (fortfarande pågående).

Har även gjort ett kortare gästspel hos ytterligare en kund genom en kontakt på LinkedIn där de behövde få lite expertis kring Jira. Visade sig att det nog var bäst för dem att göra lite annat jobb först.

Alla uppdragen har varit främst i Jira (både datacenter och cloud). Kallas både jiraexpert, jiratekniker och jiraninja.

Har haft kontakt med flera andra kring möjliga uppdrag och insett att processen kan bli rätt långdragen när det är beslut kring budget etc som ska fattas före det kan dra igång. Säkerhetsutredningar kan även de dra ut på tiden. Precis som kontrakt (både läsa, ändra och signera).

Blivit påmind om hur olika men samtidigt lika olika företag är, vilken förmån det är att få ta del av olika organisationer, och framför allt vilka härliga människor det finns överallt! Nätverket på LinkedIn har fyllts på.

Under senhösten insåg jag oxå att jag behöver hjälp med redovisningens vissa delar och signade en redovisningskonsult. Viktigt att ta hjälp när man behöver fokusera på annat!

Ser verkligen fram emot 2024 för att får fortsätta den här resan!

Redovisningskonsult signad

Det är bra att lära sig nya saker men det är även bra att känna sina begränsningar. Under hösten när det blev fler uppdrag och tiden lite tajtare insåg jag behovet av en expert kring bokföring och fick tips om en annan frilansare fast redovisningskonsult.

I veckan hade vi första mötet där jag ställt lite frågor i förväg och vi sen kunde gå igenom alla svar.Hen förklarade mycket bra för att jag skulle kunna förstå och nu har jag lite saker att ta tag i.

Jag är ännu inte redo att lämna bort allt utan vill ha lite stöttning. Årsbokslutet kommer jag lämna till hen.

Är spännande att fundera över hur 2024 kommer bli för företaget. För ett år sen hade jag ingen aning om att det skulle finnas så möjligheterna är stora!